De werksituatie is heel anders en ook weer niet! Klinkt gek misschien, maar veel werkzaamheden worden al digitaal uitgevoerd zoals samenwerken in documenten, vergaderen etc. De uitdagingen van nu zijn de collega’s die willen ‘inbellen’. Hoe zorg je dat iedereen meekomt? De digitale vaardigheden zitten nou eenmaal niet bij iedereen op gelijk niveau. Dus dat vraagt om geduld, samenwerken en duidelijk communiceren. Wat ik in deze periode merk is dat collega’s wat meer geduld hebben met elkaar en proberen te zorgen voor een duidelijke communicatie.
De crisis zet iedereen op hetzelfde niveau
Maar toch: ineens zat iedereen vanuit huis te werken. Binnen één dag was alles rond en mijn collega’s heb ik zeker al een aantal weken niet gezien. Een hele grote verandering en de stress is wel zeker te merken. Zaken die misgaan zoals geen koptelefoontje in bij vergaderingen (zodat het hele huis meeluistert en meedoet). Of collega’s die moeilijk stil kunnen zitten, waardoor er getik en gekraak op de lijn komt. Dit soort dingen leiden best wel tot irritatie. Mailboxen die overstromen, doordat er veel meer gemaild wordt. Dus tsja, ik merk dat sommige zaken best goed lopen, maar er zijn ook zaken die nog genoeg uitdaging kennen. Wat de crisis wel doet is iedereen even op hetzelfde niveau zetten! Je wordt teruggeworpen op je eigen verantwoordelijkheid en dat is denk ik best een goede ontwikkeling. Afstemmen en communiceren gaat anders, er is meer aandacht voor nodig om te zorgen dat het goed loopt. Dus gezamenlijk de processen doorlopen gaat meer in samenwerking en minder per decreet. Dat is prettiger en geeft ook nog eens een beter resultaat.
Op kantoor wordt er ook nog gewerkt, niet iedereen heeft het advies ter harte genomen. De vraag is dan weer wat je hiermee doet? In crisissituaties leer je mensen kennen van een andere kant en tsja dan is zwijgen soms goud en soms juist niet. Maar interessant is het zeker; hoe communiceer je dat de lezer ook tot uitvoering overgaat?
Hoe dan ook, het ‘normale’ is er zeker wel vanaf en we gaan ons dit nog heel lang herinneren. Dus mijn advies is: stel je flexibel op, wees geduldig, adviseer, help en werk samen en dan zou het goed moeten komen. En denk aan je werk- en privé tijd, hou je aan je structuren en ook voor thuiswerken geldt: weekend is weekend!
Geschreven door Boudewijn, werkzaam als Projectcoördinator bij Tennet.