terug naar het overzicht

PMO’ER OP AFSTAND WERKEN
mei 12, 2020

Een echte schrijver ben ik niet, maar aangemoedigd door collega’s en het vorige gastblog van collega Liesbeth, deel ik mijn ervaring met jullie van een ‘PMO’er op afstand’.

Sinds half maart bevindt mijn werkplek zich aan de keukentafel of aan een kinderbureau die we tijdelijk in de slaapkamer hebben geplaatst. Last van de kinderen heb ik niet. Het zijn pubers die maar al te graag in hun kamer zitten om aan school te werken, hoop ik althans.

De eerste week is het even stoeien met de communicatiemiddelen. Vanuit veiligheid mogen er geen publieke middelen gebruikt worden en beperkt het zich tot telefonisch vergaderen. De conference call nummers zijn de eerste week overbelast, waardoor het eerste kwartier van de overleggen verloren gaat. Gelukkig is het mogelijk per persoon vier personen toe te voegen, waardoor het toch lukt met zijn tienen te vergaderen. De verloren 15 minuten winnen we snel terug door de efficiënte manier van vergaderen. Geen grapjes en kletspraatjes, de agenda wordt strak gevolgd!

Intensieve dagen en veel te veel uren achter de laptop.
In de eerste dagen vermoeden mijn projectmanager en ik, dat ons werk na ca. 2 weken wel op zal drogen. Het tegendeel is waar. Na een aantal weken thuiswerken hebben we beiden geen moment van verveling gehad. Het telefonisch vergaderen werkt inmiddels soepel: efficiënter en korter. Waarom dan toch geen extra tijd?

Het grootste probleem van thuiswerken is dat we de verbinding met elkaar missen. Zoals Liesbeth al schreef, die vind je bij de koffieautomaat, voor of na een overleg of gewoon tijdens het werken met elkaar in dezelfde projectkamer. Om als projectteam de overview te houden van alle werkzaamheden en de zakelijke verbinding zoveel mogelijk intact te houden, hebben we de afspraak gemaakt elkaar zoveel mogelijk via de mail op de hoogte te houden.

Op deze manier lukt het ons als team om het overzicht te bewaken en aan te sturen. Als PMO’er ben ik druk met het verwerken van de inhoudelijke voortgang naar begrijpbare managementinformatie, een planning en logs die up to date zijn en vooral door de kritische vragen te stellen. Kortom, intensieve dagen en veel te veel uren achter de laptop. Ondanks de afstand van elkaar loopt het project met enige vertraging toch door!

Maar oh wat mis ik de kletspraatjes, grapjes en informele overlegjes in de gang of aan het bureau. Hopelijk mogen we snel weer naar kantoor!

Deze gastblog is geschreven door Riksta, werkzaam als Senior Project Management Officer bij de Nationale Politie.

Bekijk het vacature aanbod, reageer en we gaan meteen voor je aan de slag!