terug naar het overzicht

INTERVIEW PMO’ER BIJ BELASTINGDIENST
oktober 24, 2024

Een senior PMO’er en een Maatje en zo ver ik Riksta ken, een enthousiaste en spontane vrouw. Dus op naar Dienst Toeslagen (onderdeel van de Belastingdienst) in Utrecht. Gelukkig was ik op tijd vertrokken want mijn interne navigatiesysteem liet mij weer eens in de steek. Eén minuut voor de afgesproken tijd stapte ik het kantoor binnen. Best indrukwekkend als je regelmatig alleen thuis zit en geen collega’s en grote kantoren gewend bent. Door de beveiliger c.q. receptionist werd ik aangemeld en kreeg een toegangspasje om het grote pand waar ‘het’ gebeurt te betreden.

Riksta vertelt dat ze wel vaker met dit bijltje heeft gehakt

Voor ons gesprek had Riksta een mooi plekje bedacht in een heerlijke lichte ruimte, waar we aan een hoge tafel op hoge krukken plaatsnamen. Eigenlijk hebben we een heel leuk gesprek gehad, over waar ze vandaan kwam en wat ze nu doet. Over het laatste kan ze weinig vertellen omdat het project bij Toeslagen politiek gevoelig ligt. Tja, dat begrijp ik als je aan een project werkt wat verbonden is aan de Toeslagenaffaire.

Een ingewikkeld project voor een complexe partij, lijkt mij. Riksta kan dit beamen, maar vertelt dat ze wel vaker met dit bijltje heeft gehakt en vind het een interessant en spannend traject. “Daarom werk ik ook zo graag aan een project. Je bent er vanaf het begin af aan bij betrokken en weet alle ins- en outs. Dat moet ook wel als PMO’er, dat is je taak, maar dat past goed bij mij. Ik vind het heerlijk om met verschillende mensen en partijen te werken op verschillende niveaus. In het project gaat het om mensen, dat maakt het tastbaar en je voelt je betrokken.”

Ik ben geen secretaresse, hoef niet je koffie te halen

Riksta vertelt dat zij in haar vorige baan heeft gewerkt bij een IT bedrijf van de Rechtspraak en dat ze zich hier in 12 jaar tijd goed heeft weten te ontwikkelen. “De heren schepten orde in de bits en bites en ik in het administratieve en organisatorische gedeelte, we waren een goede combi”.

In deze job vervangt ze bij afwezigheid ook projectmanagers, maar voelt aan alles dat dit niet haar rol is. Ze voelt zich te verantwoordelijk en kan moeilijk dingen loslaten. “Ze vindt het lastig om dingen los te laten en neemt vaak meer op zich dan nodig. “Als PMO’er voel je natuurlijk ook betrokkenheid, maar je draagt niet de volledige eindverantwoording op je schouders.” Als projectmanager moet je goed zijn in het politieke spel, stakeholdersmanagement en verwachtingsmanagement. Als PMO’er zorg je voor de interne organisatie, dat alles op orde is en het project in control is. Je doet het samen, alleen ieder in zijn eigen rol. Ik ben geen secretaresse, hoef niet je koffie te halen”.

Als Maatje kan ze lekker sparren

Na haar IT avontuur kwam ze in 2007 terecht bij Martijn en had een goed gevoel bij PMO Lead. De rest is historie. De eerste opdracht via PMO Lead was bij de Politie en nu bij de Belastingdienst – Dienst Toeslagen. Ze heeft het goed naar haar zin bij de C5 Groep en als Maatje kan ze lekker sparren, leren en (junior) PMO’ers bijstaan in verschillende zaken. Zoals ze zegt: “Op deze manier ben ik meer betrokken bij mijn eigen werkgever en ik vind het interessant om te zien hoe andere PMO’ers invulling geven aan hun werkzaamheden en waar ze tegenaan lopen. Zo heb ik af en toe contact met andere collega’s zoals Lotte, Rozemarijn en Simone, die ook werkt bij Dienst Toeslagen, dus haar zie ik geregeld en dan praten we even bij”.

Ze voelt zich geen externe

Op mijn vraag: waarom ze het vak zo leuk vindt, begint ze enthousiast te vertellen. “Als PMO’er voer je een diversiteit aan werkzaamheden uit. Je start met een team wat je samen met je projectmanager inricht en werkt hier nauw mee samen. Ook werk je vaak samen met verschillende afdelingen en externe partijen. De werkzaamheden spreken me aan, want ik hou van administratieve orde. De projecten waarin ik werk zijn eindig, maar ik blijf vaak wel zo lang om een relatie op te bouwen”.
Ze voelt zich geen externe, ook al is ze dat wel. Volgens haar vervelen de werkzaamheden nooit omdat elk project weer anders is waar je je tanden in kunt zetten. Ze zit goed op haar plek.

Ik hou van project hygiëne

Welke skills je nodig hebt voor dit vak, daar kan ze heel duidelijk in zijn: “je moet zeker faciliterend en dienstverlenend zijn. Beschikken over goede sociale vaardigheden, want je werkt op verschillende niveaus dwars door de organisatie. Je moet proactief zijn, persoonlijkheid hebben, meewerken en meedenken”. Hoe ze zichzelf ziet? Zij ziet zichzelf als de spil en houdt van project hygiëne. Wat heel belangrijk is als PMO’er dat je je dossiers op orde hebt.

Meewerkend voorman, is een mooie benaming

Last but not least stel ik Riksta de vraag: omschrijf de PMO’er als type mens. Een vraag die eigenlijk al beantwoord is na dit uurtje met Riksta. Zij omschrijft de PMO’er als een type wat gezelligheid meebrengt en serieus kan zijn. Professioneel, pittig en enthousiast. Een meewerkend voorman, is een mooie benaming hiervoor.

Het bezoek aan Riksta was interessant en gezellig. Wat mij betreft is Riksta een goed voorbeeld van een op-en-top PMO’er en een mooi mens!

Bekijk het vacature aanbod, reageer en we gaan meteen voor je aan de slag!